آیا یادگیری گرامر زبان لازم است

آموزشگاه زبان ایران آکسفورد همیشه در بین این سوالات قرار گرفته است که اصلا آیا یادگیری گرامر زبان لازم است. شاید بهترین پاسخ این باشد که مسلم است که لارم است اما باید آن را با سیستم یادگیری زبان جدید انجام داد. اما در مقابل نظرات ما برخی از کارشناسان معتقدند این کار اصلا لازم نیست. امروز به نظر یکی از این کارشناسان اشاره می کنیم. توجه داشته باشید که بهترین روش از نظر آموزشگاه زبان ایران آکسفورد این است که گرامر را با استفاده از مکالمه بان آموزش دهد.

اصلا آیا یادگیری گرامر زبان لازم است
اصلا آیا یادگیری گرامر زبان لازم است

اما آیا یادگیری گرامر زبان لازم است

ما اغلب در مقابل این ایده که یادگیری زبان نباید بر دستورالعمل‌های گرامری تأکید کند، مقاومت می‌کنیم. ما  اعتقاد داریم که یادگیری باید با ورودی لذتبخش و رویکرد سیستمی برای یادگیری کلمات و عبارات اداره شود. ما همچنین استفاده از نوشتار و تصحیح نوشتار را بعنوان بهترین جا برای پیدا کردن مشکلات و بهبود صحت زبانی ترجیح می‌دهیم. ما اعتقاد به یادگیری تنها با حرف زدن (رویکرد باشگاه مکالمه) نداریم  و باور هم نداریم که دستورات گرامری، سلیسی را افزایش می‌دهند.

این ایده به خوبی مورد پذیرش خیلی از معلمین و یادگیرندگان قرار نمی‌گیرد. این جمله که «برای جلوگیری از اشتباه کردن باید گرامر را یاد بگیرید»، یک محدودیت است. با اینحال فقط فهمیدن «چرایی» دستورات زبان، ضامن زبان صحیح نیست. گویشوران چینی خیلی زیاد در جایی که باید بگویند she می گویند he و بالعکس. آن‌ها متوجه قاعده هستند اما در هنگام صحبت کردن نمی‌توانند لغت صحیح را بگویند چراکه چینی تکلم شده این تفاوت را قائل نیست. شما فکر می‌کنید که یاد گرفتن این قانون راحت است، اما نیست. فهمیدن اصول نیست که گوینده را قادر می سازد تا صحیح و روان صحبت کند بلکه پیشرفت در غریزه ی زبان درست است. فقط به اندازه ی کافی در برابر آن قرار گرفتن و آموزش تدریجی مغز است که آن را امکان پذیر می کند. تاکید روی قدم به قدم پیش رفتن با لغات است.

دوستی به یکی از یادگیرنده های ما گفته بود که احتیاج دارد روی گرامر خود کار کند. او همیشه می گفت ‘ مشکل را حل کن’ به جای این که ‘با مشکل سر و کله بزنی’. او در یادگیری حروف اضافه مشکل داشت. اما به عقیده ی من مشکل گرامری نبود. چرا شما ‘با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید’ اما ‘ مشکل را مدیریت کنید’. شما نمی‌توانید برای هر موقعیت ممکنی توضیح بیابید. فرد یادگیرنده فقط باید با هر عبارتی که می داند، استفاده می‌کند و در آن استاد است ‘سر و کار داشته باشد’. هر قانونی فقط مانع راه می‌شود.

خوب همانطور که دیدید این نظر هم دلایل خاص خود را دارد. اما سعی کنید یادگیری زبان را با علاقه و به صورت جامع اجام دهید.