بهبود لیسنینگ و ریدینگ زبان چینی

آموزشگاه زبان ایران آکسفورد در این مطلب به روش های بهبود لیسنینگ و ریدینگ زبان چینی اشاره می کند و کارهایی که می توانید با لیسنینگ محدود ( درجه بندی شده ) انجام دهید تا به سمت حرفه ای تر شدن بروید را بررسی می کنیم.

برای بهبود لیسنینگ و ریدینگ زبان چینی چه کار هایی باید کرد:

لیسنینگ و ریدینگ محدود چه طور می تواند در یادگیری زبان چینی به شما کمک کند
یکی از مشکلات اصلی در هنگام رویارویی با مردمی که می خواهند فهمِ چینیِ گفتاری و نوشتاری را یاد بگیرند فقدان منابع مناسب یادگیری است. برای اینکه دقیق تر باشیم، بیشتر منابع خیلی سخت هستند. در بیشتر دوره ها، درجه ی سختی به سرعت افزایش می یابد، اما در فضای با دقت منحصر شده و تعریف شده در درس های قبلی باقی می ماند، و موجب خیالِ یادگیری پیشرفته می شود.
مهم ترین مرحله برای کم کردن این مشکل تمرکز کمتر روی لیسنینگ و ریدینگ فشرده است، و به جای آن به مطالعه ی فراگیر روی بیاوریم. به بیان دیگر، به جای استفاده از منابعی که خیلی چالش برانگیز هستند و لغات و الگوهای گرامری جدیدی را در هر جمله معرفی می کنند، شما باید روی محتوایی تمرکز کنید که به راحتی متوجه می شوید. چون این خیلی سریع تر است، شما می توانید محتوای خیلی بیشتری را پوشش دهید، و گستردگی و رویاروییِ تکرار شده ای را که لازم دارید تا واقعاً فهمیدن زبان چینی را یاد بگیرید در اختیارتان قرار می دهد.
لیسنینگ محدود و ریدینگ محدود
به محض اینکه شما ورودی خود را در اکثر موارد به لیسنینگ و ریدینگ فشرده تغییر دهید، روش بسیار قدرتمندی وجود دارد که باید امتحان کنید: محدود کردن ریدینگ. این به سادگی یعنی شما ورودی خود را به طریقی محدود می کنید. دلیلش می تواند این باشد که شما برای مدت طولانی تری روی موضوع مشابه تمرکز می کنید، اینکه فقط کتاب های نوشته شده توسط یک نویسنده ی خاص را می خوانید یا به پادکست مشابه گوش می کنید.
با توجه به این مساله که من معمولاً طرفدار تنوع و گستردگی هستم این احتمالاً کمی برخلاف معمول به نظر می رسد، اما به حرفم توجه کنید. با منحصر کردن ورودی، سروکار داشتن با آن را بسیار راحت تر می سازید. موقع مطالعه ی زبان چینی در آموزشگاه های زبان مختلف، هر دفعه که معلم عوض می کردم افزایش ناگهانی و واضحی از سختی را به یاد دارم.
تنوع افزایش یافته، سختی افزایش یافته
اگر شما به دنبال تنوع هستید، این چیز خوبی است چون به دانش زبان شما وسعت می دهد. با این حال، همچنین باید پذیرفته شود که این مستلزم انرژی هم است و باعث می شود تا سروکار داشتن با ورودی سخت تر شود. بنابراین، اگر شما اغلب تغییر دهید، درجه ی سختی افزایش خواهد یافت. اگر شما مدام به منابع گفته شده یا نوشته شده توسط شخص مشابه رجوع کنید، درجه ی سختی را کمتر می کنید. این فرمی از چارچوب است. شما می توانید در اینجا بیشتر درباره ی فرم های دیگرِ چارچوب بخوانید:
روش‌های عالی برای قوی ساختن یادگیری چینی خود
راحت ترین روش برای منحصر کردن ورودی خود این است که هر دفعه روی یک موضوع تمرکز کنید. ده متن درباره ی ده ورزش مختلف نخوانید، ده متن درباره ی ورزش مشابه بخوانید. بعد از هر داستان کوتاه یا رمانی که می خوانید ژانر را عوض نکنید، در ژانر مشابه بمانید و روی آن تمرکز کنید. شما خواهید فهمید هر چه بیشتر در آن باقی بمانید، راحت تر می شود. این خوب است! همان طور که من در مقدمه گفتم، ورودی معمولاً خیلی سخت است، نه خیلی راحت. شما بیش از هر چیزی کمیت لازم دارید.
مزایای محدود ساختن لیسنینگ و ریدینگ
پس، اجازه دهید به تعدادی از دلایلی بپردازیم که چرا محدود ساختن لیسنینگ و ریدینگ مفید است:
باعث کمتر شدن درجه ی سختی می شود – همان طور که در بالا گفته شد، شما با منحصر کردن ورودی، باعث راحت تر شدن فهم خود شده و می توانید منابع خیلی بیشتری را پوشش دهید.
جریان را امکان پذیر می سازد – اگر شما همیشه به سراغ منابع جدید بروید، ایجاد جریان در لیسنینگ و ریدینگ خود سخت می شود. شما هر چه بیشتر با سبک/موضوع آشنا شوید، ادامه دادن لذت بخش تر می شود. این مشابه تمرکز روی محتوا با فرمی طویل در مقابل قسمت های کوچک است.
انگیزه دهنده است – این احساس که شما به تدریج بیشتر متوجه می شوید و باید انرژی کمتری به خرج دهید خیلی انگیزه دهنده است. شما می توانید این را احساس کنید که زبان چینی تان چه قدر پیشرفت کرده است!
یادگیری و دوره را با هم ادغام می کند – چون قسمتی از محتوا تکرا می شود، دوره کردن در فرایند یادگیری ساخته می شود. اگر شما درگیر فعالیت های زیاد و مختلفی شوید، باید خیلی بیشتر دوره کنید تا آنچه را که یاد گرفته اید پوشش دهید.