نحوه بیان “ارزان” بودن و یا “گران” بودن در زبان فرانسه

آموزشگاه زبان ایران آکسفورد به نحوه بیان “ارزان” بودن و یا “گران” بودن در زبان فرانسه در این مطلب می پردازد. همه ما کم بیش اهل خرید کردن هستیم و مطمئنا به این کلمات نیاز خواهیم داشت. پس حتما این مطلب را دنبال کنید.

how to say cheap or expensive in french
how to say cheap or expensive in french

اما نحوه بیان “ارزان” بودن و یا “گران” بودن در زبان فرانسه

۱– Cher

این اساسی ترین روشِ گفتنِ “گران” به زبان فرانسه است.

برخلاف بعضی لغات فرانسه دیگر برای گران، cher هیچ مفهومی منفی ندارد. به این معنا نیست که شما فکر کنید چیزی بیش از حد گران است.

اغلب در زبان فرانسه، شما می توانید قبل از cher یک قید اضافه کنید تا معنایش را عوض کنید. برای مثال، شما می توانید بگویید:

• Très cher (very expensive)

خیلی گران

• Vraiment cher (really expensive)

واقعاً گران

• Trop cher (too expensive)

خیلی گران

برای دیدن برنامه کلاس های زبان فرانسه کلیک کنید

۲– Ce n’est pas donné

معنای تحت الفظی اش می شود “داده نشده است” و برای گفتنِ این استفاده می شود که چیزی گران را پیدا کرده اید.

شما می توانید (و فرانسه ها اغلب این کار را می کنند) آن را کوتاه کنید و بگویید c’est pas donné. این نسخه ی کوتاه تر، رایج تر و همچنین خودمانی تر است.

در حالی که “c’est pas donné” معنایش به سادگی می شود “گران است”، اصطلاحِ c’est pas donné à tout le monde (ترجمه ی تحت الفظی: به همه داده نمی شود) که به طور گیج کننده ای مشابه است این معنا را دارد:

“not everyone is capable of doing it”. (همه قادر به انجامش نیستند.)

۳– Hors de prix

معنای تحت الفظی اش می شود “out of price”. شما می توانید از آن استفاده کنید تا بگویید از عهده ی خرید چیزی بر نمی آیید یا خیلی گران است.

Ça coute une blinde/un bra/les yeux de la tête/la peau du cul/une fortune

علاوه بر روش های نسبتاً مستقیمِ گفتن لغت گران در زبان فرانسه، اصطلاحات عجیب زیادی هم هستند که شما می توانید استفاده کنید. je ne suis pas Rothschild

ترجمه ی تحت الفظی اش می شود “I’m not Rothschild”، عبارتِ je ne suis pas Rothschild به خانواده ی ثروت مند Rothschild اشاره دارد. شما می توانید از آن استفاده کنید تا بگویید که نمی توانید از پسِ خرید چیزی برآیید‌.

انگار مردم زیادی فکر می کنند که این اصطلاح منسوخ شده و درست است که شما آن را بیش تر از زبان افراد مسن تر فرانسه می شنوید اما همه متوجهش می شوند.

۴روش های دیگر گفتن لغت گران به زبان فرانسه

به طور طبیعی روش های زیاد دیگری برای گفتن لغت گران به زبان فرانسه وجود دارد اما این مقاله فقط شامل رایج ترین روش ها است.

در این جا دو روش دیگر برای گفتن لغت گران به زبان فرانسه آورده شده است.

• Couteux (costly)

پر هزینه

• prix élevé (high price)

قیمت بالا