نکاتی برای تمرین اسپیکینگ آیلتس

آموزشگاه زبان ایران اکسفورد دوره های بسیار متفاوتی از آیلتس را برگزار می کند. امروز می خواهیم به برخی از نکاتی برای تمرین اسپیکینگ آیلتس اشاره می کنیم که می توانید در موقعیت های متفاوت از آنها استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

به نکاتی برای تمرین اسپیکینگ آیلتس توجه کنید:

دو میلیون نفر سال قبل در امتحان آیلتس شرکت کردند. کسب نمره ی ۷ و بیشتر از آن مهم است و شما را بالاتر از بقیه قرار می دهد. آیا شما می دانید چه طور از بقیه متمایز باشید و در بین خیلی از کسانی که در تمرین اسپیکینگ آیلتس شرکت می کنند بهترین باشید؟ کجای تمرین را غلط انجام می دهید که باعث می شود نمره ی ۶ بگیرید؟ چرا شما در امتحان اسپیکینگ نمره ی بهتری نمی گیرید؟ اگر چنین سوالات مشابهی در ذهنتان است، مسائل مهم زیر را بخوانید و موقع صحبت در امتحان اسپیکینگ آیلتس آنها را در ذهنتان نگه دارید و متوجه شوید که یکی از اشتباهات زیر را مرتکب می شوید یا نه:

با نکات زیر نمره ی تمرین اسپیکینگ آیلتس را افزایش دهید

  1. از مکث زیاد اجتناب کنید

صحبت کردن بدون مکث اثرگذار است و در نتیجه موقع صحبت اگر شما احساس می کنید که خیلی مکث می کنید، با در نظر گرفتن این عامل به عنوان یک هشدار دهنده که کمکتان می کند تا با مرتبط ساختن ایده های خود طولانی مدت صحبت کنید روی آن تمرکز کنید. مساله ی دیگر این است که مکث بیش از حد حواس شنونده را پرت می کند و صحبت شما را متوجه نمی شود، و مهمتر از آن موقعی است که دارید عقیده ی خود را درباره ی موضوعی بیان می کنید.

نکته ی مفید:

صدای خود را ضبط کنید و تحلیل کنید که چند دفعه مکث کردید و پرکننده ها را به صحبت خود اضافه کنید. در خانه بیشتر تمرین کنید و روی مکث کردن خود کارکنید. نکته ی دیگر این است که شما می توانید به جای استفاده از پرکننده ها در صحبت از مکث های کوچک استفاده کنید.

  • تا جایی که امکان دارد از مکث های طولانی اجتناب کنید

بدترین عملکرد می تواند موقعی باشد که شرکت کننده اصلاً به سوال جواب نمی دهد. در حالیکه این حالت برای آنهایی روی می دهد که نمره ای کمتر از ۵ می گیرند، می تواند برای آنهایی هم رخ دهد که نمره ی ۵ یا بیشتر از آن را کسب می کنند و موقع صحبت مکث های قابل توجهی می کنند و این روی توانایی صحبت کردنشان اثر می گذارد.

نکته ی مفید: با ضبط صدای خود صحبت کردنِ طولانی مدت را تمرین کنید و مکث های خود را بشمارید. سپس، دفعه ی بعدی که صحبت می کنید تلاش به حذف آنها کنید.

۳- هیچ کدام از کارت های یادآوری را حفظ نکنید

بزرگترین اشتباهی که شما می توانید در اسپیکینگ مرتکب شوید حفظ کردن نمونه جواب های کارت های یادآوری است. شاگردان زیادی تلاش می کنند تا هوشمندانه رفتار کنند اما این رفتار زیرکانه به خوبی توسط ممتحن قابل شناسایی است چون او نه تنها از شما می خواهد که درباره ی موضوع صحبت کنید بلکه می خواهد به تعدادی از سوالات هم جواب دهید که باید در لحظه پاسخ خود را ارائه کنید و اینجا است که جا می مانید.

نکته ی مفید:

شما در واقع می توانید به همان روشی برای اسپیکینگ آماده شوید که برای هر موضوعی به مدت طولانی صحبت می کنید. وقتی شما احساس کنید که قادر هستید درباره ی هر سوال جدیدی صحبت کنید، اعتماد به نفس کسب می کنید و اسپیکینگ آیلتس درباره ی همین است.

۴- اغلب صحبت خود را تصحیح نکنید و آنچه را که قبلاً گفتید تکرار نکنید

یک مشخصه ی بسیار رایج که در گویشورانی که نمره ی ۵ می گیرند یافت می شود این است که اعتماد به نفس ندارند و در نتیجه، موقع صحبت مدام خود را تصحیح می کنند. چون آنها احساس می کنند که برای صحبتِ طولانی مدت ایده یا محتوایی ندارند، جملاتی را که قبلاً گفته اند تکرار می کنند.

نکته ی مفید:

هر موقع که صحبت می کنید گفتنِ چیزی جدید یا ساختنِ جملاتی جدید را امتحان کنید. نقل بیانِ سوالات به شما کمک می کند تا شروع به صحبت کنید پس می توانید زمان صحبت خود را افزایش دهید.

۵- روی گرامر تمرکزِ مخصوصی داشته باشید

دقیق صحبت کردن احتمالاً مهمترین معیار است. اینکه به دور از خطاهای گرامری یا زمانی و غیره به درستی صحبت کنید مهمتر از صحبت کردن برای مدتی طولانی است. اگر شما مدام خطاهای گرامری داشته باشید، نمره تان بسته به تعداد خطاهایی که مرتکب می شوید کم می شود.

نکته ی مفید:

یادگیری گرامر و تمرین اسپیکینگ برای اجتناب از خطاهای گرامری کمک کننده خواهد بود. شروع کنید به شرکت در کلاس های گرامر و مطالبی را آنلاین بخوانید و به آنها گوش دهید که ایده ی شکل گیری درست جمله را در اختیارتان قرار می دهند.

۶- حواستان به تلفظ خود باشد

تلفظ درستِ لغات عاملِ مهمی برای ارزیابی مهارت های اسپیکینگ است. اگر شما احساس می کنید که صحبتتان بیشتر تحت تاثیر زبان مادری خود است مسلماً باید روی آن کار کنید. تلفظ درست را می توان با گوش دادن به صحبت بقیه و تماشای آنلاین چیزها یاد گرفت. به منبع آنلاینِ مناسب رجوع کنید تا تلفظ لغت مخصوص را متوجه شوید.

نکته ی مفید:

به شکل آنلاین به صداهای ضبط شده گوش دهید، برای مثال در یوتیوب و همچنین صحبت کردن را بیشتر تمرین کنید. تلاش کنید تا بیشتر با بقیه به انگلیسی صحبت کنید تا تلفظ خود را تقویت کنید چون شما موقع صحبت چیزهای زیادی را از بقیه یاد می گیرید.

۷- از لغات پیچیده یا اصطلاحات غلط استفاده نکنید

در حالیکه لغات ضروری هستند، بعضی از شرکت کنندگان اهمیت آن را اشتباه برداشت می کنند. این یکی از عوامل ارزیابی است، نه تنها عامل. حالت مشابه برای اصطلاحات هم صدق می کند چون اگر یک شخص با استفاده از اصطلاحات صحبت کند اما در گرامر مرتکب اشتباه شود، سلیس صحبت نکند و یا انسجام نداشته باشد، نمره اش کم می شود.

بعضی ها تلاش می کنند تا لغات سخت را به همراه اصطلاحات یاد بگیرند و اغلب به غلط از آنها استفاده می کنند. پس، استفاده ی درست از لغات یا اصطلاحات مهمتر است حتی اگر آن لغات سطح متوسطی داشته باشند.

نکته ی مفید:

تلاش نکنید تا به زور در اسپیکینگ و رایتینگ از لغات سخت استفاده کنید، به طور طبیعی و درست از آنها استفاده کنید.

۸- بیش از حد از رابط ها استفاده نکنید

اغلب به بچه ها آموزش داده می شود که باید از رابط های جمله استفاده کنند که این می تواند اسپیکینگ آنها را اثرگذار جلوه دهد. اما بعضی از شاگردان برداشت غلطی از این مفهوم کرده و تلاش می کنند تا بیشتر از آنها استفاده کنند.

نکته ی مفید:

هر موقع که لازم بود از رابط های جمله استفاده کنید. مواقعی که لازم نیست هرگز مدام آنها را به کار نبرید چون احتمال دارد باعث شود صحبتتان کاملاً غیر طبیعی جلوه کند.

۹- با استفاده از ساختارهای پیچیده ی جمله صحبت کنید

روشی که شما با استفاده از آن جملات خود را برای ابراز افکارتان می سازید مسلماً جنبه ی بسیار مهمِ ارزیابی اسپیکینگ است. اگر شما جملات ساده بسازید ممتحن سطح نمره ی ۶ را برای آن در نظر می گیرد در حالیکه اگر کاربرد جملات پیچیده را ترجیح دهید نمره تان می تواند به ۷ برسد. اما به یاد داشته باشید که شما باید به درستی از جملات پیچیده استفاده کنید.

۱۰- از گفتن مسائل بی مورد یا غیر طبیعی اجتناب کنید

ترتیب لغاتِ اشتباه در جملات و خطاهای گرامری باعث صحیح نبودن صحبت شما می شود. همچنین تلاش نکنید تا چیزی را به روش جدیدی که قبلاً امتحان نکرده اید بگویید، این کار مطمئناً روی سلیس صحبت کردنتان اثر می گذارد چون طبیعی به نظر نمی رسد.

نکته ی مفید برای افزایش نمره ی تمرینِ اسپیکینگ آیلتس!

شما همیشه می توانید گفتن چیزی را امتحان کنید که در موردش راحت و مطمئن هستید تا به طور طبیعی گفته شود. یادگیری لغات و اصطلاحات جدید زمان می برد، پس شما می توانید تا موقعی تمرین کنید که بتوانید کاملاً خوب ازآن در اسپیکینگ استفاده کنید. بنابراین، شما باید همیشه بعد از اینکه تمرین کردید چیزی جدید را به کار گیرید.

۱۱- جوابتان به سوالات پیش رو مرتبط باشد

بین آن شرکت کنندگانی که نمره ی ۶ می گیرند و آنهایی که نمره ی ۷ می گیرند تفاوت وجود دارد. و این درباره ی دقیق صحبت کردن و اجتناب از صحبت هایی است که در مورد هر سوال غیر ضروری باشد. آنهایی که نمره ی ۶ می گیرند همیشه عادت دارند تا به همه ی سوالات جواب دهند و به خودشان زحمت نمی دهند این را بررسی کنند که چیزی که گفتند دقیقاً به سوال مرتبط بود یا اینکه فقط حاشیه رفتند.

نکته ی مفید:

به جای تمرکز روی طولانی بودنِ صحبت روی کیفیت جواب های خود تمرکز کنید. اگر شما به خوبی روی سوال تمرکز کنید صحبت های خود را بهتر انتقال می دهید. سلیس صحبت کردن مستلزم تمرین زیادی است، اما غیر ممکن نیست. موقع تمرین همه ی نکاتی را که در بالا گفته شد در ذهن خود داشته باشید تا به زودی به قسمتی از صحبتتان تبدیل شود. شما نه تنها تغییر را در نمره ی کلیِ اسپیکینگ خود، بلکه در روشی که با بقیه صحبت می کنید هم مشاهده می کنید. شما در این مورد با بالا بردن نمره ی قسمت اسپیکینگ آیلتس به سادگی می توانید نمره ی کلی خود را بالا ببرید.

موفق باشید!

به صحبت کردن ادامه دهید!